3/4/11

ALTRES ESPORTS(I): ESQUÍ DE MUNTANYA

Amb l'entrada que publiquem avui, volem començar des del blog de l'atletisme Folgueroles una sèrie de reportatges d'altres esports menys coneguts(potser) però molt interessants. La intenció és donar-los a conèixer i despertar la curiositat de tots vosaltres i alhora donar ressó de la dedicació i esforç de molts esportistes que amb la il.lusió i passió practiquen un esport que exigeix molt, que de vegades no és fàcil practicar-lo però que les satisfaccions que n'obtenen segur que els ajuden a ser una mica més feliços.
I ho volem fer a partir d'unes petites entrevistes a aquests esportistes no professionals i d'un entorn proper.

ESQUÍ DE MUNTANYA: MARTA GARCIA FERRÉS




Amb 19 anys, la Marta ja en fa sis anys que practica aquest esport gràcies a amics i membres del Centre Excursionista de Calldetenes que la van iniciar. Des de fa dos anys competeix, moment que en que va ingressar al CTEMC(Centre de tecnificació d'esquí de muntanya).


-Quin esport o esports fas?
A l'hivern faig esquí de muntanya, durant tot l'any corro per muntanya i, sobretot a l'estiu, practico l'escalada i l'alpinisme. Quan no hi ha neu, també faig esquí de rodes, que és el que més s'assembla a l'esquí de muntanya.

-Què és l'esquí de muntanya?
És un esport de risc que consisteix a pujar muntanyes nevades, gràcies a uns esquís en que s'aixeca la fixació de la bota per la part del taló i unes pells, les pells de foca, que et permeten lliscar endavant però no enrera. Un cop a dalt es tanca la fixació, es treuen les pells i es baixa esquiant per neu verge.


-Perquè aquest?
Perquè és un esport que es practica a la muntanya, un entorn magnífic que sobretot a l'hivern, cobert de neu, és captivador i sempre és diferent, sempre t'aporta algun detall nou. I, el més important, perquè em motiva i m'omple.

-Entrenes o practiques molt sovint?
A l'estiu i pretemporada intento entrenar pràcticament cada dia i fer algunes sortides de llarga durada per treballar la resistència o volum. En canvi, durant els mesos de competició, de desembre a abril, quasi tots els caps de setmana tinc cursa, que és quan esquio. Entre setmana normalment no puc pujar a la neu així que entreno 3 o 4 dies corrent, segons les directrius que em marca el meu entrenador, l'Arnau Anguera.

-Cansa molt? T’agrada cansar-te?
Sí, molt! Cansa pujant i també baixant. En el moment que estàs patint perquè estas realment cansat, com a molts altres esports, penses en acabar, però realment sí que m'agrada cansar-me. Després d'haver esquiat i haver-me cansat em sento bé, sento que he aprofitat el temps fent un bon entrenament o donant-ho tot a una cursa. Si no acabes cansat no estàs del tot satisfet.


-Perquè ho fas?Perquè t’agrada?Quines sensacions tens fent esport?
Una pregunta molt difícil...Ho faig perquè m'agrada i sobretot perquè em fa sentir bé. Ara l'esquí de muntanya forma part de la meva vida i hi dedico moltes hores. A vegades et fa sacrificar altres coses, però s'ha de triar... 
Sensacions? Pujant t'adones de l'immensitat de muntanyes que t'envolten i de com de petits sóm allà al mig. Baixant sents una gran sensació de llibertat, de volar sobre la neu. En competició les sensacions són molt diferents: pujant no tens temps de contemplar el paisatge i baixant tens prou feina a intentar baixar el màxim ràpid possible sense caure, controlant. Tot ho fas ràpid, fins hi tot els canvis de posar i treure pells.

-T’agrada competir?
M'agrada la competició perquè et motiva a autosuperarte cada dia i t'adones que sempre pots millorar en molts aspectes. També t'ajuda a descobrir fins a on pots a arribar, a conèixer millor el teu cos. A més, amb l'esquí de muntanya la competicíó va molt lligada a bones amistats i a un ambient molt acollidor. Hi ha poca gent que practiqui aquest esport per això tots més o menys ens coneixem i ens anem retrovant cursa rera cursa.


 -Si competeixes digue’ns els teus millors resultats
Aquest any els meus millors resultats són el 4t lloc, en categoria júnior femení, a la Copa del Món 2011, que constava de tres proves diferents, dues a França i una a Itàlia; el 4t lloc a la prova de la cursa vertical(cronoescalada) i el 5è lloc a la cursa individual, en els Campionats del Món 2011, a Claut (Itàlia); i la 3ra posició, fent parella amb la suïssa Alexia Picam, a la Pierra Menta Jeune, una de les curses reines de l'esquí de muntanya internacional.
A nivell estatal sóc campiona d'Espanya de cronoescalada i d'individual, en categoria júnior. 

-Com combines els entrenaments amb els estudis i/o feina?
De moment ho combino bé, però suposo que cada vegada serà més difícil. Ara encara em queda un any de júnior, però un cop a promesa (espoir), quan ja competeixes amb els seniors, mantenir-se a una bona posició i competir a nivell internacional representa moltes hores d'entrenament específic, fent esquí de muntanya.
Des de l'universitat (faig primer de carrera) no m'han posat cap impediment per canviar-me classes d'assistència obligatòria si no hi podia anar i els meus pares m'ajuden en tot el que poden. Tot i això sempre falta temps!


-T'ha permés conèixer món i persones?
L'esquí de muntanya, i sobretot la competició, m'ha permès coneixer moltíssima gent d'aquest món. En entrar al CTEMC vaig conèixer molta gent  en que m'hi vaig sentir realment bé i a més se'm van obrir moltes portes. Durant la temporada et desplaces cada setmana a un lloc diferent per competir. L'any passat vaig visitar molts sectors del pirineu i aquest any he pogut participar als Campionats i la Copa del Món amb la Selecció Espanyola de manera que he viatjat a diferents llocs dels Alps francesos i italians. En aquestes competicions també fas amistats.

La Marta també ens recomana un video dels Campionats del Món d'aquest any en categoria senior.



Moltes gràcies Marta i que continuïs gaudint de l'esport i de les sensacions i emocions que t'aporta. En el proper reportatge parlarem d'escalada, no us el perdeu!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada